Farvel til dagens klumme

Dette indlæg har været bragt i klummen Midtjyske Meninger, Midtjyllands Avis d. 20. november 2015. Opgaven er at tage udgangspunkt i et eller andet interessant i gårsdagens avis, og så skrive en klumme på den baggrund.

Så blev det min tur til at skrive dagens Midtjyske Meninger, og første skridt i den proces er altid at læse avisen. Jeg læser Midtjyllands Avis hver dag, men de dage, hvor det er mig, der har klummetjansen, bliver den alligevel læst på en lidt anden måde end ellers. Den bliver tygget igennem flere gange med den bagtanke, at finde noget lokalt, som jeg har lyst til at kommentere eller noget, jeg undrer mig over.

Oftest er det, der kalder på en kommentar fra min side, noget, der har med børn, unge og skole at gøre – mest fordi, det er det, som er tættest på min hverdag. I denne lørdags avis, som jeg skal kommentere på, kunne det fx være det, at Kjellerup Skole får førstehjælp på skemaet. Skolen har indgået et partnerskab med TrygFonden om systematisk uddannelse af skolens overbygningselever i brugen af en hjertestarter. Et rigtigt meningsfuldt projekt, der viser, at partnerskaber mellem skoler og det omgivende samfund, giver god mening, både i børnenes dannelsesproces og i forhold til vores fælles bedste.

Noget andet, der også ofte har fået min kommentar, er Silkeborg som by og sted. Hvordan udvikler byen sig, og hvordan kan vi sammen gøre den til den bedste udgave af sig selv? I lørdagens avis kan jeg således klappe i hænderne over, at der er tænkt kreative tanker om det hegn, der skal slås op omkring byggepladsen på Torvet. Også her er der et partnerskab bag, idet Silkeborg Kommune og Teknisk Skole sammen har skabt en løsning, hvor bl.a. skiftende udstillinger kan vises på hegnet.

Nu er min tur gennem denne weekends avis ikke ren jubel. Jeg kan fx ikke forstå, hvordan Jyske Bank kan have et milliardoverskud i 2014 – ikke et lille millionoverskud , men helt præcis 3,1 milliarder i overskud – og alligevel skal banken ikke betale skat af overskuddet, hverken til stat eller kommune. Det er der godt nok en masse tekniske forklaringer på, men de går langt over min forstand.

Denne weekends avislæsning og klummeskrivning var lidt anderledes end ellers, idet klummen her er min sidste. Tak til Midtjyllands Avis for, at jeg fik muligheden – det har være en meget givende og spændende udfordring. Tak til jer læsere, fordi I læste med – og en kæmpestor tak for de mange meningsgivende samtaler, jeg på baggrund af klummerne har haft med jer, når vi har mødtes rundt omkring i den by, hvis ve og vel vi er fælles om.

Skriv et svar

