I begyndelsen var her ingenting

Jeg drømmer om yoghurt. Yoghurt med mysli til morgenmad. Myslien har jeg købt, men hylden over skiltet med Yoghurt Naturel, 1 liter i køledisken er tom – både i supermarkedet og hos købmanden lidt længere nede af gaden.

Alt af værdi på en ø kommer udefra, skriver den norske forfatter Roy Jacobsen i romanen De usynlige, og den sætning er sandhed, når man befinder sig på Uummannaq, en ø i Vestgrønland, et godt stykke nord for polarcirklen. Hvert eneste stykke træ og hver eneste bøtte maling, der er brugt på de firkantede huse, der ligger som tilfældigt strøet ud over de rå og golde klippevægge og -fremspring, er fragtet her til med skib eller helikopter sammen med kartofler, toiletpapir, vinduesglas, stueure, celloer, havregryn, plastikhavestole, gæster og hvad man ellers har brug for i en dagligdag. Og når der ikke er mere, må man vente på forsyningsskibet, og håbe på, at det man drømmer om er på.

IMG_4236

Grøntsager fås mest i frosne udgaver, frugten på dåse, men på Brættet, byens lokale torv, fås friske fisk og sælkød – lige halet i land derude fra det blanke, isbjergefyldte vand, der omgiver øen. Jeg ved ikke, hvordan man tilbereder sælkød, så jeg kigger bare, men jeg ved, at hvis jeg skal spise det, så skal det være her. Alle andre steder vil det være umuligt at spise – og muligt at fravælge.

IMG_4262

Når hylden med Yoghurt Naturel, 1 liter igen fyldt, køber jeg to liter, det har jeg allerede bestemt. Det er vigtigt med et forrådskammer, man ved jo aldrig. Det er sådan man tænker her, tror jeg – eller det er jeg ret sikker på, for hende, der har boet vores lille blå hus før os, har samlet forråd af slik. Her er slik alle steder: lakridsbolcher, engelske vingummier, Anton Bergs chokolader og et anseeligt udvalg af Haribos diverse – alt sammen gemt væk i skuffer, i skåle, i skabe, i gamle syltetøjsglas og inde bag ved ting. Man ved jo aldrig.

Lige nu er det sommer. Skibet kommer en gang om ugen, helikopteren flere gange om dagen. Måske er heldet med mig i morgen.

IMG_4263

 

Skriv et svar

